19 czerwca odbyło się spotkanie zamykające projekt “Innovative quenching and...
Ideą projektu jest opracowanie nowych koncepcji technologicznych dla ultrawysokowytrzymałych i ciągliwych blach cienkich oraz grubych dla przemysłu motoryzacyjnego wytworzonych z ekonomicznych stali średniomanganowych typu Quechning and Partitioning, łączących wysoką wytrzymałość, plastyczność, odporność na pękanie oraz wykazujących korzystne własności technologiczne o wysokim potencjale aplikacyjnym w przemyśle motoryzacyjnym.
Zaawansowane materiały konstrukcyjne dla przemysłu motoryzacyjnego muszą łączyć:
Ponadto, powinny umożliwiać wytworzenie ekonomicznych oraz lekkich elementów o zwiększonym poziomie bezpieczeństwa oraz zoptymalizowanym wpływie na środowisko.
Jest nim polepszenie poziomu bezpieczeństwa biernego użytkowników pojazdów oraz redukcja masy pojazdu, co w sposób bezpośredni wpływa na obniżenie zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych gazów. Pozwoli to na znaczne polepszenie jakości życia użytkowników pojazdów oraz redukcję negatywnego oddziaływania na środowisko.
Bardzo ważnym aspektem jest zapewnienie odpowiedniej:
formowalności
spawalności
podatności do galwanizacji
…przy jednoczesnej minimalizacji kosztów związanych z zawartością dodatków stopowych. Wiele z wymienionych własności wymaga odmiennego podejścia materiałowego, ponieważ ich jednoczesne spełnienie jest bardzo trudnym wyzwaniem. Podstawowy problemem stali konwencjonalnych jest zapewnienie wymaganej wytrzymałości bez znaczącego obniżenia plastyczności.
ultrawysokowytrzymałe stale martenzytyczne
Opracowane zostaną dwa innowacyjne gatunki stali średniomanganowych.
Realizacja projektu badawczego wymaga zastosowania różnorodnych, kompleksowych metod badawczych oraz symulacyjnych. Osiągnięcie celu projektu wymaga realizacji 5 pakietów roboczych:
1. Wytworzenie 2 modelowych stali w postaci płaskowników
2. Zaprojektowanie optymalnych warunków obróbki cieplnej oraz cieplno-plastycznej
Opracowanie optymalnych parametrów czasowo-temperaturowych obróbki cieplnej oraz cieplno-plastycznej
Opracowanie założeń technologicznych dla prób półprzemysłowych obróbki cieplnej oraz cieplno-plastycznej
Opracowanie parametrów procesu technologicznego w warunkach zbliżonych do przemysłowych
Weryfikacja własności mechanicznych blach cienkich oraz grubych. Weryfikacja poprawności parametrów technologicznych opracowanych w pakietach roboczych 1-4.
19 czerwca odbyło się spotkanie zamykające projekt “Innovative quenching and...